ابداع درمانهای جدید برای دیابت نوع2 براساس مسیر پیام رسانی چربی قهوه ای

11 نوامبر 2014- دستیابی به موفقیتی بزرگ در درک چگونگی تحریک جذب گلوکز در بافت چربی قهوه ای می تواند به ابداع درمان های جدید برای دیابت نوع 2 منجر گردد.

در حال حاضر هیچ نوع درمان قطعی برای دیابت نوع 2 وجود ندارد و بهمین دلیل در مواردی که تغییر شیوه ی زندگی برای کنترل این بیماری کافی نباشد بیماران مجبور به مصرف داروهای خوراکی یا انسولین هستند.

محققان دانشگاه استکهلم در سوئد مکانیزیم جدیدی را کشف کردند که مولکولهای گلوکز را برای ورود به بافت چربی قهوه ای تحریک می کند. آنها می گویند: عملکرد اصلی بافت چربی قهوه ای تولید گرما از طریق سوزاندن چربی و مولکولهای قند است. دانشمندان امیدوارند با استفاده از این دانش جدید و تحریک این مسیر پیام رسانی داروهای جدیدی برای کاهش مقدار قند خون که قابلیت درمان دیابت نوع 2 را داشته باشند، ابداع کنند.

نتایج این تحقیق در مجله ی Cell biology  منتشر گردید، در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای بیماری دیابت نوع 2 که 382 میلیون نفر در دنیا به آن مبتلا هستند، وجود ندارد.

در بدن فرد مبتلا به دیابت بافت های بدن قادر به پاسخ به انسولین نبوده در نتیجه نمی توانند قند را از خون جذب کنند. از آنجائیکه انسولین پس از خوردن غذا برای تنظیم قند خون ترشح می شود، هنگامیکه سیگنال انسولین بصورت صحیح عمل نکند، قند از خون خارج نشده و مقدار آن در خون بالا می رود. افزایش قند خون برای ارگانهای بدن خطرناک است و می تواند منجر به بیماری قلبی، نارسایی کلیوی، نابینایی، تخریب سیستم اعصاب محیطی، قطع عضو و نهایتاٌ مرگ زودرس شود.

با این وجود در تحقیق اخیر پرفسور Bengtsson  از بخش مولکولار بیوساینس یک مسیر پیام رسانی جدید را کشف کرد که با مسیر پیام رسانی انسولین متفاوت است و موجب تحریک ورود مولکولهای گلوکز به بافت چربی قهوه ای می شود.

پرفسور Bengtsson  می گوید: این بدان معنی است که این مسیر پیام رسانی در بافت چربی قهوه ای به احتمال بسیار زیاد می تواند حتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نیز فعال شود (جائیکه مسیر پیام رسانی انسولین دچار اختلال شده است).

محققان توضیح می دهند که بافت چربی قهوه ای در افراد بالغ نیز فعال است و مانند یکی از بافت های بدن می تواند مقادیر زیادی قند را از جریان خون بعنوان سوخت برای تولید گرما جذب کند. افزایش جذب گلوکز توسط بافت چربی قهوه ای می تواند مقدار قند خون را کاهش دهد.

پرفسور Bengtsson  می گوید: این مطالعه نشان داد هورمونهای استرس بدن یعنی اپی نفرین و نوراپی نفرین موجب افزایش جذب گلوکز توسط بافت چربی قهوه ای می شوند. اپی نفرین و نوراپی نفرین تقریباٌ تمام ارگانهای بدن ما را با اتصال به گیرنده هایی که بروی سطح سلول قرار دارند، تحت تأثیر قرار می دهند. او می افزاید: ما نشان دادیم این مکانیزم از طریق گیرنده های آدرنرژیک که بروی بافت چربی قهوه ای قرار دارند موجب تشویق ورود گلوکز به داخل این بافت می شود. این کشف کاملاٌ جدید، دست آوردی بزرگ محسوب می شود.

قدم بعدی در ادامه ی تحقیق یافتن روشهایی برای تحریک این مسیر بمنظور تاثیر بر هموستازی گلوکز در جوندگان است. با استفاده از این روش درمان موثری برای دیابت نوع 2 و چاقی ابداع خواهد شد، پرفسور Bengtsson  و گروهش در حال بررسی و ادامه ی این مسیر هستند.

90 تا 95 درصد موارد ابتلا به دیابت را دیابت نوع 2 تشکیل می دهد که معمولاٌ با پیری، چاقی، بی تحرکی، سابقه ی فامیلی یا شخصی (دیابت حاملگی) در ارتباط است که از طریق تغییر شیوه ی زندگی، رعایت رژیم غذایی سالم، کاهش وزن و انجام ورزش می توان از وقوع آن جلوگیری کرد.

منبع : www.medicalnewstoday.com/articles/285231.php